Ostoskori (0) 0.00 €

Pramiasti - Premium taso

Pramiasti-taso on sinulle, joka haluat kuljetuksen lisäksi hieman vaativampaa tasoa.

Pramiasti-tason keskeisimmät varusteet:

- Jäähdytysilmastointi
- WC
- RADIO/CD/DVD -soitin 
- Säädettävät premium-tason istuimet 
- Turvavyöt 
- Alkolukko

Lisäksi Pramiasti-tasosta löytyvät: 

- Kahvin-/vedenkeitin
- USB-pistorasiat jokaisella paikalla 
- 220 V järjestelmä 
- WiFi (Palvelu käytettävissä myös Pohjoismaissa ja Baltiassa) 
- Digi-tv 
- GPS-navigointi, jolla kuvan saa liitettyä matkustamon näytöille 
- Jääkaappi
- Premium-tason istuimet, joissa normaalia enemmän jalkatilaa

Auto 2. Pikku-Häjy, 20 istumapaikkaa

Häjyt olivat Etelä-Pohjanmaalla lähinnä 1800-luvulla esiintyneitä retteleitsijöitä ja rauhanhäiritsijöitä, joiden keskuudessa tappelut olivat yleisiä. Häjyillä oli tapana rellestää kutsumattomina vieraina häissä, ajella toisten hevosilla, kierrellä humalassa ympäri pitäjiä ja harrastaa uhkapelejä ja varastelua. Hurjimmat häjyt syyllistyivät väkivaltaisuuksiin ja jopa tappoihin ja murhiin.

 Lue lisää >>

 


 

Auto 3. Antin Poika, 20 Istumapaikkaa tai 16 + 1 invapaikka tai 12 + 3 invapaikkaa

Juha Antin poika, Leskenantti, eli Anssin Jukka. Tappoi veljensä Salun kanssa Pikku-Lammin, ja hänestä ja puukostaan niin tunnetut, että hänelle on tehty oma laulu.

Lue lisää >>

 


Auto 9. Heidi Johanna, 15 istumapaikkaa

 
Lue lisää >>


Auto 15. Ruma Vallesmanni, 51 istumapaikkaa

Adolf Hägglund (1838 - 1903)muistetaan "Kauhavan rumana vallesmannina", joka taltutti Isontalon Antin ja Rannanjärven, kuuluisimmat 1800-luvulla Etelä-Pohjanmaalla riehuneista puukkojunkkareista. Tehtävä oli vaikea, sillä Hägglundin aikana Lapualla tehtiin henkirikoksia väkilukuun suhteutettuna kolminkertaisesti 1980-luvun New Yorkiin verrattuna.

 
Lue lisää >>


Auto 16. Pikku-Tuppu, 16 istumapaikkaa

Tuomas Tuomaanpoika eli Lööpäri eli Pikku-Tuppu oli pahamaineisen Antti Rannanjärven veli. Pikku-Tuppu tuomitiin muun muassa varkauksista, rauhan rikkomuksesta, tappelusta, lammausvarkauksista ja murrosta.


Lue lisää >>


Auto 19. Aarne Erik, 55 istumapaikkaa

Härmän Liikenteen perustaja Aarne Erik Salo (1928-93) aloitti kuorma-autoliikenteen vuonna 1949. Seuraavalla vuosikymmenellä toiminta laajentui taksiin, mutta isäntä itse ehti vuosiksi myös metsurin töihin Amerikan mantereelle lukuisten pohjalaisten aikalaistensa tavoin. Vuonna 1965 Aarne Salo osti ensimmäisen bussinsa. Tai jos ollaan oikein tarkkoja, niin ensimmäisellä bussilla oli noin 200 omistajaa… Kaikki ne, jotka Alahärmästä kävivät Lapualla uudessa ammattikoulussa. Tällöin vain omistajat saivat itse olla kyydissä ilman liikennelupaa. Oli tuo luvan saanti hiukan pidempi prosessi siihen aikaan, mutta koulujen alettua tarve oli huutava. Tätä järjestelyä kesti vain muutaman kuukauden. Syrjäkylien koulujen lakkautukset laajensivat bussiyritystä nopeasti 60- ja 70-lukujen vaihteessa. Samoihin aikoihin aloitettiin myös tilausliikenne. Matkoja tehtiin erityisen paljon Norjaan ja Neuvostoliittoon. Vuonna 1985 Härmän Liikenteellä tehtiin sukupolven vaihdos, kun isä-Aarne luovutti yrityksen Vesalle.


Lue lisää >>


Auto 24. Pukkilan Jaska, 50 istumapaikkaa

Pukkilan sanottiin ottaneen mallia ”Härmän häjyistä”, ja ennen pitkää hän joutui oikeuden tuomittavaksi. Vuoden 1850 käräjillä Jaakko Jaakonpoika Pukkilaa sakotettiin Lapuan lain mukaan yöjuoksusta, meluamisesta tiellä, luvattomasta hevosella-ajosta ja tanssin luvattomasta järjestämisestä sekä verihaavoista, mustelmista, puukon paljastamisesta, viinan myynnistä ja nauttimisesta ynnä sapatin rikkomisesta.

Ylitalon häissä Perttulanmäellä 29. joulukuuta 1851 Pukkila tappoi morsiamen isän, räätäli Jaakko Yrjönpoika Ylitalon eli Lahden. Pukkila tuomittiin kuolemaan, mutta rangaistus muunnettiin karkotukseksi pakkotyöhön Siperiaan, josta hänen onnistui paeta takaisin Suomeen. Hänet saatiin kuitenkin uudestaan kiinni ja luovutettiin Venäjän viranomaisille Viipurissa elokuussa 1857. Hänen kerrotaan myöhemmin päässeen pakenemaan Amerikkaan.

 
Lue lisää >>


Auto 25. Pehtoori, 58 istumapaikkaa

(Katso auton virtuaaliesittely tästä)

Pehtori (myös valttari) oli entisajan Suomessa suurella maatilalla tilanhoitaja tai maataloustyönjohtaja. Pehtori palkattiin kartanoon, ratsutilalle tai muuhun suureen maataloon johtamaan tilan tuotantoa ja työntekijöitä.

 
Lue lisää >>


Auto 46. Lööperin Renki, 50 istumapaikkaa

Ylihärmäläisiä Antin häjyilykavereista mainittakoon Lööperin renki, Kaapo Liisanpoika Sutki. Hän oli syntynyt 22.4.1843 Kauhavalla Pernaan talossa ja oli äitinsä kuollessa vain 4-vuotias. Hän sai paikan silloisen Kauhavan kirkonisännöitsijän, Juho Lillströmin luona, missä oli 15-vuotiaaksi asti. Kaapo oli ensin Ylihärmän Keskikylässä, Lööperillä, renkinä, mutta vuodesta 1865 hän vietti irtolaiselämää varastellen ja kuljeskellen mm. Etelä-Suomessa. Mäen talossa Ylihärmässä 1.9.1867 hän osallistui tanssiaistappeluun Kustaa Juhonpoika Wargelinin kanssa. Tässä kahakassa Juho Juhonpoika Rajaluoma sai surmansa.

 
Lue lisää >>


Auto 47. Helapää-Heikki, 50 istumapaikkaa


Lue lisää >> 

Auto 59. Matilda W., 59 istumapaikkaa + opas

Vaasan läänin silloisen kuvernöörin G. Wreden tytär, myöhemmin vankien ystävänä tunnettu, Mathilda Wrede oli kokenut hengellisen herätyksen Vaasassa 1883, ja alkoi tehdä vankiloissa Kristillistä sielunhoitoa.

Mathilda kävi useita kertoja tervehtimässä muun muassa Isontalon Anttia. On todettava, että Matildan käynnit antoivat Isontalon isännälle ratkaisevasti uutta ajateltavaa ja pientä muutosta Antissa oli tapahtunut. 

"Isoon Antin" menemisistä sekä tekemisistä ei enää puhuttu. Kirjeen vaihto Isoon Antin ja Mathilda Wreden kesken jatkui monen monta vuotta. Iso muutos Ison Antin elämässä oli tapahtunut. Evankelinen liike oli saavuttanut voimakkaan kannatuksen Mathildan kotiseudulla.

Olettaa voidaan, että vanhoilla päivillään Isotalon Anttikin oli "uskovainen".

Voidaan olettaa, että Mathilda Wrede "taltutti" Isoon Antin.




Lue lisää >>


Auto 60. Lakeuden Helmi, 58 istumapaikkaa

Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi nimetty linja-auto. Se on luotettava, turvallinen ja komia kattella niin kuin Suomikin!


Lue lisää >>


Auto 61. Seppä-Jaska, 59 istumapaikkaa

Puukkoo oli entisen härmäläisen mieluisin ase, jolla riidat parhaiten ratkesivat. Kylän sepät niitä takoivat, ja yksi niistä oli Rannanjärven Seppä-Jaska, päästäen alasimeltaan julmia parikorttelisia teriä. Miesten vyötäröllä oli komea nahkainen helavyö, täynnä vaskilokia ja soljissa herttoja helisemässä, ja vyössä riepsahteli tuppi, tavallisesti kaksineuvoonen. Siinä oli isoo puukkoo ja pikkupuukko eli junki, helapäitä molemmat. 

 

Lue lisää >>


Auto 62. Torppari, 53 istumapaikkaa

Torppari oli vuokraviljelijä, joka oli vuokrannut viljeltäväkseen osan suuremmasta maatilasta.

 

Lue lisää >>


Auto 70. Pohjanmaa, 57 istumapaikkaa

Tai Pohojammaa, kuten härmälääset sanoisi, oli puukkojunkkareiden vaikutusaluetta. Pohjalaisia maisemia luonnehtivat laajat peltoaukeat latoineen ja suomalaisittain suuret joet. Pohjanmaalla kaikki on vähän suurempaa, pramiampaa ja komiampaa kuin muualla.

Lue lisää >>