Ostoskori (0) 0.00 €

Pramiasti - Premium taso

Pramiasti taso, on sinulle joka haluat kuljetuksen lisäksi hieman vaativampaa tasoa.

Pramiasti -tason keskeisimmät varusteet

- Jäähdytysilmastointi
- WC
- RADIO/CD/DVD -soitin 
- Säädettävät premium-tason istuimet 
- Turvavyöt 
- Alkolukko

Lisäksi Pramiasti -tasosta löytyvät 

- Kahvin keitin / veden keitin
- USB-pistorasiat jokaisella paikalla 
- 220 V järjestelmä 
- WiFi 
- Digi-tv 
- GPS navigointi, kuva siirrettävissä matkustamon näytöille 
- Jääkaappi
- Premium -tason istuimet, joissa normaalia enemmän jalkatilaa


Auto 2. Pikku-Häjy, 20 istumapaikkaa.

 
Lue lisää >>

 


 

Auto 3. Antin Poika, 20 Istumapaikkaa tai 16 + 1 invapaikka tai 12 + 3 invapaikkaa


Lue lisää >>

Auto 6. Kiipeli, 54 istumapaikkaa.

Käräjillä 2.4.1869 Ylihärmän Pöyhösen talossa oli monta häjyä vastaamassa vihdoin tekosistaan. Vallesmanni oli saanut heistä vihdoin otteen. Kahdeksan heistä kantoi vanginpukua; Mänty-Jussi, molemmat Antit, Huhtamäen Hullu-Jussi, Isomäki, Kaarnaatti, kauhavalaissyntyinen Niiles Kustaanpoika Pollari eli "Faari-Köystin Niiles" ja Kaapo Kaaponpoika Sivula eli "Kiipeli".

Näistä ainakin "Kiipeli", joka oli syntynyt vuonna 1844 Alahärmän Vuoskoskella, sai ensin kuolemantuomion, mutta se muutettiin kuitenkin karkotukseksi Siperiaan.

Pöyhösen käräjien jälkeen myös "Mänty-Jussi" välttyi talollisen Kaapo Sivulan eli "Kiipelin" avustamana suorittamasta tuomiotaan.

Häntä syytettiin käräjillä, vuonna 1869 Pöyhösellä, yhdessä "Kiipelin" kanssa "Fatisuun" eli Myllymäen Jussin taposta Alahärmässä Hillin kuuliaistansseissa 5.11.1867.

"Mänty-Jussi" oli hintelä mies, varas, tappelija ja puukottaja. Hän ja rikostoverinsa, "Kiipeli" joutuivat kuitenkin humalapäissään tappeluun tutkintavankeudessa Laihialla ollessaan, jolloin "Kiipeli" puukotti Mäntylää kohtalokkain seurauksin.

Tutkintavankeudessa ollessaan häjyillä oli yleensä vapaat olot. Vangit ryyppäsivät vartijoiden kanssa.

Talojen emännät toivat kotoa ruokapaketteja ja yöpyivät miestensä luona. Tästä syystä syntyi lapsia yhdelle ja toiselle emännälle eikä heitä kuitenkaan syytetty huoruudesta, vaikka muuten pidettiinkin tarkkaa huolta naisten siveydestä. Aiemmin tuomittiin jopa kuolemaan, jos molemmat olivat tahollaan naimisissa. 

  Lue lisää >>

Auto 9. Heidi Johanna, 15 istumapaikkaa.

 
Lue lisää >>


Auto 15. Ruma Vallesmanni, 51 istumapaikkaa.

Adolf Hägglund (1838 - 1903)muistetaan "Kauhavan rumana vallesmannina", joka taltutti Isontalon Antin ja Rannanjärven, kuuluisimmat 1800-luvulla Etelä-Pohjanmaalla riehuneista puukkojunkkareista. Tehtävä oli vaikea, sillä Hägglundin aikana Lapualla tehtiin henkirikoksia väkilukuun suhteutettuna kolminkertaisesti 1980-luvun New Yorkiin verrattuna.

 
Lue lisää >>


Auto 16. Pikku-Tuppu, 16 istumapaikkaa.


Lue lisää >>


Auto 19. Aarne Erik, 55 istumapaikkaa.

Härmän Liikenteen perustaja Aarne Erik Salo (1928-93) aloitti kuorma-autoliikenteen vuonna 1949. Seuraavalla vuosikymmenellä toiminta laajentui taksiin, mutta isäntä itse ehti vuosiksi myös metsurin töihin Amerikan mantereelle lukuisten pohjalaisten aikalaistensa tavoin. Vuonna 1965 Aarne Salo osti ensimmäisen bussinsa. Tai jos ollaan oikein tarkkoja, niin sillä bussilla oli noin 200 omistajaa… Kaikki ne, jotka Alahärmästä kävivät Lapualla uudessa ammattikoulussa. Eli omistajat saivat itse olla kyydissä ilman liikennelupaa. Oli tuo luvan saanti hiukan pidempi prosessi siihen aikaan. Mutta tarve oli huutava, koska koulu alkoi. Järjestelyä kesti kuitenkin vain muutaman kuukauden. Syrjäkylien koulujen lakkautukset laajensivat bussiyritystä nopeasti 60- ja 70-lukujen vaihteessa. Samoihin aikoihin aloitettiin myös tilausliikenne. Matkoja tehtiin erityisen paljon Norjaan ja Neuvostoliittoon. Vuonna 1985 Härmän Liikenteellä tehtiin sukupolven vaihdos, kun isä-Aarne luovutti firman Vesalle.


Lue lisää >>


Auto 24. Pukkilan Jaska, 50 istumapaikkaa.

Pukkilan sanottiin ottaneen mallia ”Härmän häjyistä”, ja ennen pitkää hän joutui oikeuden tuomittavaksi. Vuoden 1850 talvikäräjillä Jaakko Jaakonpoika Pukkilaa sakotettiin Lapuan lain mukaan yöjuoksusta kahdella ruplalla sekä meluamisesta tiellä yleisen lain mukaan 2,40 ruplalla. Saman vuoden syyskäräjille rikkeitä oli kertynyt jo huomattavasti enemmän: Pukkila sai sakkoja 56,92 ruplaa. Lapuan lain perusteella häntä sakotettiin nyt yöjuoksusta, luvattomasta hevosella-ajosta ja tanssin luvattomasta järjestämisestä sekä yleisen lain mukaan verihaavoista, mustelmista, puukon paljastamisesta, viinan myynnistä ja nauttimisesta ynnä sapatin rikkomisesta.

Ylitalon häissä Perttulanmäellä 29. joulukuuta 1851 Pukkila tappoi morsiamen isän, räätäli Jaakko Yrjönpoika Ylitalon eli Lahden. Pukkila tuomittiin kuolemaan, mutta rangaistus muunnettiin karkotukseksi pakkotyöhön Siperiaan, mistä hän onnistui pakenemaan takaisin Suomeen. Hänet saatiin kuitenkin uudestaan kiinni ja luovutettiin Venäjän viranomaisille Viipurissa elokuussa 1857. Hänen kerrotaan myöhemmin päässeen pakenemaan Amerikkaan.

Lähde: wikipedia

 
Lue lisää >>


Auto 25. Pehtoori, 58 istumapaikkaa.

(Katso auton virtuaaliesittely tästä)

Pehtori eli pehtoori (myös valttari) oli entisajan Suomessa suurella maatilalla tilanhoitaja tai maataloustyönjohtaja. Pehtori palkattiin kartanoon, ratsutilalle tai muuhun suureen maataloon johtamaan tilan tuotantoa ja työntekijöitä kuten renkejä, piikoja, maatyöläisiä ja vuokraansa työnteolla maksavia torppareita. 

Pehtorilla voi olla apunaan töiden esimiehiä, jotka olivat työntekijöiden tai torpparien joukosta valittuja tai valikoituja miehiä, jotka osallistuivat töihin ja vastasivat pehtorille töiden laadusta ja sujuvuudesta. Maatilan johtaminen ja organisointi sisälsi torppariaikana useita organisaatiotasoja.

 
Lue lisää >>


Auto 44. Matilda W., 54 istumapaikkaa + opas.

Antti Isotalo oli 1880-luvulla tutkintovankina Vaasan lääninvankilassa. Hänet todettiin kuitenkin syyttömäksi. 

Samoihin aikoihin oli Vaasan läänin silloisen kuvernöörin G. Wreden tytär, myöhemmin vankien ystävänä tunnettu, Matilda Wrede oli kokenut hengellisen herätyksen Vaasassa 1883.

Matilda kävi useita kertoja tervehtimässä Isontalon Anttia. On todettava, että Matildan käynnit antoivat Isontalon isännälle ratkaisevasti uutta ajateltavaa ja pientä muutosta Antissa oli tapahtunut. 

"Isoon Antin" menemisistä sekä tekemisistä ei enää puhuttu. Kirjeen vaihto Isoon Antin ja Matilda Wreden kesken jatkui monen monta vuotta. Iso muutos, Ison Antin elämässä oli tapahtunut. Evankelinen liike oli saavuttanut voimakkaan kannatuksen Hänen kotiseudulla.

Mikä olikaan Antti Isotalon hengellinen näkemys, on turha kieltää, että hän oli vanhoilla päivillään ”uskovainen”.

Voidaan olettaa, että Matilda Wrede "taltutti" Isoon Antin


Lue lisää >>


Auto 45. Isoo-Antti, 54 istumapaikkaa + opas.

Antti Isotalo eli Isoo-Antti, Isoon talo(o)n Antti tai Isontalon Antti (24. elokuuta 1831 Alahärmässä – 8. elokuuta 1911 Alahärmässä) oli härmäläinen maanviljelijä ja puukkojunkkari, joka yhdessä Antti Rannanjärven kanssa johti Isoo-joukko-nimistä puukkojunkkarijoukkoa vuosina 1856–1867.

Isotalo oli luonteeltaan levoton, ja hänen harrastuksiinsa kuului muun muassa hevosurheilu. Hän oli etevä kauppamies, ja oli markkinoilla kuin kotonaan. Hänen ei tarvinnut kerätä joukkoa ympärilleen, vaan ihmisten kerrotaan kokoontuneen hänen ympärilleen omasta tahdostaan. Hän oli myös peloton ja hurja tappelija. Suuren kokonsa vuoksi häntä pyydettiin usein valvomaan erilaisiin juhlatilaisuuksiin.

Isotalo oli syytettynä tappojutussa vuonna 1858, mutta vapautettiin täyden näytön puuttuessa. Uusien todistajien lausuntojen perusteella kihlakunnanoikeus kuitenkin langetti mestaustuomion tästä teosta vuonna 1869. Hovioikeuden ja senaatin käsittelyn jälkeen tuomio muuttui 12 vuodeksi pakkotyötä Hämeenlinnan kuritushuoneessa. Isotalon kerrotaan kieltäneen tapon lopun ikänsä. Vankilassa hän käyttäytyi hyvin. Isotalo oli kolmasti naimisissa.

Isotalo tuomittiin Siperiaan, mutta hän käveli itte sieltä takaisin.

 
Lue lisää >>


Auto 46. Lööperin Renki, 50 istumapaikkaa.

Ylihärmäläisiä Antin häjyilykavereista mainittakoon Lööperin renki, Kaapo Liisanpoika Sutki. Hän oli syntynyt 22.4.1843 Kauhavan Alakylän Pernaan talossa ja oli äitinsä kuollessa 3.4.1847 vain 4-vuotias. Hän sai paikan silloisen Kauhavan kirkonisännöitsijän, Juho Lillströmin luona, missä oli 15-vuotiaaksi asti. Kaapo oli ensin Ylihärmän Keskikylässä, Lööperillä, renkinä, mutta vuodesta 1865 hän vietti irtolaiselämää varastellen ja kuljeskellen mm. Etelä-Suomessa. Mäen talossa Ylihärmässä 1.9.1867 hän osallistui tanssiaistappeluun Kustaa Juhonpoika Wargelinin kanssa. Tässä kahakassa Juho Juhonpoika Rajaluoma sai surmansa.

 
Lue lisää >>


Auto 47. Helapää-Heikki, 50 istumapaikkaa.


Lue lisää >> 


Auto 53. Isoo-Lohna, 65 istumapaikkaa + opas

Isoo-Lohna on Pohjanmaan murretta ja tarkoittaa isoa kirkkorekeä. Edesmenneet mummat ja paapat ajelivat lohnalla kirkkomatkoja  Ne olivat hyödyllisiä kulkuneuvoja joiden tarkoituksena oli korostaa omistajien yhteiskunnallista asemaa ja toimeentuloa. Vanhassa maaseutuyhteiskunnassa tätä tehtävää täyttivät komea ja virkku hevonen sekä malliltaan että väreiltään muhkeat ajoneuvot.

  

Lue lisää >>


Auto 60. Lakeuden Helmi, 58 istumapaikkaa

Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi tehty auto. Se on luotettava, turvallinen ja komia kattella niin kuin Suomikin on!


Lue lisää >>