Ostoskori (0) 0.00 €

Yritys

Historia

Aarne Salo (1928-93) aloitti kuorma-autoliikenteen vuonna 1949. Seuraavalla vuosikymmenellä toiminta laajentui taksiin, mutta isäntä itse ehti vuosiksi myös metsurin töihin Amerikan mantereelle lukuisten pohjalaisten aikalaistensa tavoin.

Seuraavalla vuosikymmenellä perhe pyöritti kuljetustoiminnan ohella paikallista Essoa vuosien 1964-69 aikana. Vuonna 1965 Aarne Salo osti ensimmäisen bussinsa. Sillä bussilla oli 200 omistajaa… Kaikki ne, jotka Alahärmästä kävivät Lapualla uudessa ammattikoulussa. Eli omistajat saivat itse olla kyydissä ilman liikennelupaa. Oli tuo luvan saanti hiukan pidempi prosessi siihen aikaan. Mutta tarve oli huutava, koska koulu alkoi. Järjestelyä kesti kuitenkin vain muutaman kuukauden.


Kuvateksti. Härmän Liikenteen ensimmäinen linja-auto ja perustaja Aarne Salo, ratin takana on nykyinen omistaja Vesa Salo.

Syrjäkylien koulujen lakkautukset laajensivat bussibisnestä nopeasti 60- ja 70-lukujen vaihteessa.

- Silloinen kunnanvaltuuston puheenjohtaja lähestyi ja kehotti laajentamaan, kun koulukyydit piti saada hoidettua syrjäkylistä kirkonkylälle.

Samoihin aikoihin aloitettiin myös tilausajot. Tilausajoja sekä matkoja tehtiin erityisen paljon Norjaan ja Neuvostoliittoon: Neljän päivän Leningradissa Astor-hotellissa maksoi 70-luvun alussa kyyteineen vain 175 markkaa, joten kysyntää riitti. Pisin tilausajomme on 90-luvun alusta, tuolloin mentiin Uralille asti – kilometriä kertyi 25 000 ja aikaa kului puolitoistakuukautta.

Seuraavaksi Härmän Liikenteen toiminta laajeni yritysostolla Vaasaan, kun yhtiö osti Sakun Linjat 80-luvun alussa. Se oppimatka päättyi neljään vuoteen, sillä liikenteen hoitaminen etätyötä oli liian hankalaa.

Vuonna 1985 Härmän Liikenteellä tehtiin sukupolven vaihdos, kun isä-Aarne luovutti firman Vesalle. Vesalla on neljä siskoa, mutta nämä eivät halunneet bussialalle, joten liikennöinti jäi kokonaan hänelle.

Härmän Liikenteen vaikeimmat vuodet osuvat 90-luvun alkuun. Lama ei iskenyt niinkään pahasti bussiliikennöintiin, vaan yhtiön vuonna 1983 perustamaan matkatoimistoon. Samoille synkille vuosille osui myös perustaja Aarne Salon kuolema vain 65-vuotiaana.

2000-luvulla toiminta on laajentunut Ylistaroon ja Seinäjoelle. 2013 vuoden alusta Härmän Liikenne aloitti Seinäjoen kaupunkiliikenteen hoitamisen Komia Liikenne markkinointinimellä.

Härmän Liikenteen imagoa on rakennettu omaan erottuvaan suuntaansa jo vuosia. Tässä keskeinen henkilö on ollut Kauhavan ruman vallesmannin painajainen, Isoo-Antti. Härmän Liikenteen varikolta on matkaa Isoo-Antin kotitilalle vain kiven heitto. Tämän lähemmäksi pohojalaasuuren kovaa yrintä ei bussialalla pääse.

2016 vuoden lopussa Härmän Liikenne Oy osti Mustajärven Liikenne Oy:n liiketoimet.

Siirtyvään liiketoimintaan sisältyy koululais- ja reittiliikenne, henkilöstö, kalusto sekä kiinteistöt.

- Linja-autoala on voimakkaassa murrosvaiheessa, jossa kaikki liikenne vapautuu vapaaseen kilpailuun. Kilpailussa pärjääminen edellyttää suuria investointeja kalustoon sekä palveluun. Olemme työskennelleet tällä alalla jo 40 vuotta, joista lähes 20 vuotta yrittäjinä. Omasta perhepiiristä ei ole löytynyt jatkajia, joten nyt eläköitymisen kynnyksellä olemme päättäneet myydä liiketoiminnan Härmän Liikenne Oy:lle. Meillä on ollut yhteneväinen, asiakaslähtöinen toimintamalli, joten Härmän Liikenteen on helppo jatkaa Mustajärven Liikenteen omaksumaa toimintatapaa, haluammekin kiittää asiakkaita menneistä vuosista ja toivottaa heille turvallisia kilometrejä Härmän Liikenteen kyydissä toteavat Mustajärven Liikenne Oy:n omistajat Mikko ja Matti Mustajärvi. 

Härmän Liikenne Oy:lle siirtyvät koululais- ja reittiliikenne, henkilöstö, kalusto sekä kiinteistöt. Henkilökunta jatkaa Härmän Liikenne Oy:n palveluksessa vanhoina työntekijöinä.

TERVETULOA KANSSAMME MUKAVALLE MATKALLE!